We weten het eigenlijk allemaal, groente is gezond. Verse groentes zitten vol met voedingsstoffen, waaronder belangrijke vitamines en mineralen, die het lichaam nodig heeft om zo optimaal mogelijk te kunnen functioneren. Wist je dat groentes er ook voor zorgen dat je er mooier uit gaat zien? Je kan je uiterlijk een handje helpen. Maar hoeveel groente heeft ons lichaam per dag nodig? Is de aanbevolen hoeveelheid groenten van 200 gram wel voldoende?

Even terug in de tijd…
In de afgelopen 10.000 jaar is ontzettend veel veranderd op het gebied van voeding. Sinds de landbouwrevolutie is men meer koolhydraten en verzadigde vetten gaan eten, ten koste van groente en fruit. Ons voedingspatroon is drastisch veranderd, maar dat is niet de enige verandering. Er zijn verschillende onderzoeken die aantonen dat er een verminderde hoeveelheid aan vitamines en mineralen in de groente van tegenwoordig aanwezig is. Dit heeft te maken met de grond waarop we onze groentes verbouwen en de manier waarop we onze groentes bereiden en bewaren.

Rauwe, verse groentes bevatten de meeste vitamines. Hoe verser hoe beter! Wanneer de groente geoogst wordt, veranderd de samenstelling al binnen een paar uur. De smaak en structuur gaat achteruit . Vroeger had men geen koelkast of vriezer. Men at verse groentes. Tegenwoordig kunnen we Inblikken, drogen, invriezen en weer ontdooien. Hierdoor verlies je vitamines.

Daarnaast heeft de bereiding invloed op de voedingswaarde. Je behoud de meeste vitamines wanneer je kiest voor stoven, stomen of wokken. Wanneer je de groente kookt, gaan er vitamines verloren. Mocht je toch een groente willen koken, voeg dan een minimale hoeveelheid water toe.

Aanbevolen groenten per dag
Volgens het voedingscentrum hebben we 200 gram groente per dag nodig. Slechts 28 % van de Nederlandse bevolking voldoet aan deze richtlijn. Ondanks dat mensen deze richtlijn al amper halen, worden adviezen gegeven waarin de aanbeveling een stuk hoger ligt. Neem bijvoorbeeld de richtlijn van de voedingspiramide. Zij raden je aan om 300 tot 500 gram groente per dag te eten. Maar welke richtlijn kan je het best opvolgen?

Er is een grootschalig onderzoek uitgevoerd naar de relatie tussen groente- en fruitinname en kanker, hart- en vaatziekten en mortaliteit. Dit onderzoek laat zien dat het eten van meer groente gezondheidswinst oplevert, ongeacht de hoeveelheid. Het grootste effect wordt echter gezien bij 360 gram groente of meer. Het advies om 400 gram groente per dag te eten is dus de beste optie!

Wie mooi wil zijn moet….
Oké, we weten nu dat groente gunstig is voor onze gezondheid. Maar los daarvan hebben groentes ook voordelen op het gebied van ons uiterlijk. Een mooie huidteint, bescherming tegen UV-straling, gezond en vol haar, stevige nagels en bescherming van je gebit zijn allemaal aspecten die we met het eten van groente positief kunnen beïnvloeden. We worden er dus niet alleen gezonder, maar ook mooier van!

Het advies toepassen
Er zijn dus genoeg reden om meer groentes te gaan eten. 400 gram lijkt veel, maar er is tegenwoordig veel mogelijk om het eten van groentes makkelijker te maken. Je kan bijvoorbeeld de koolhydraten bij de avondmaaltijd vervangen door groentes. Denk bijvoorbeeld aan spaghetti gemaakt van courgette, met behulp van een spiraalsnijder. Of rijst gemaakt van bloemkool, met behulp van een blender. Tegenwoordig zijn er zo veel leuke en lekkere mogelijkheden. Probeer het eens uit, het is makkelijker dan je denkt.

400 gram (verse) groentes per dag is een mooi streven, maar voor een gezond voedingspatroon is meer nodig. Alles wat we in onze mond stoppen heeft invloed op het functioneren van ons lichaam. Wil je gezonder eten maar weet je niet hoe? De diëtisten van Nederland Slank kunnen je daarbij helpen. Je kunt een gratis consult aanvragen op www.nederlandslank.nl.

Share to Twitter Share to Twitter Share to Google Plus Share to Email Share to Email
Over de auteur
Profielfoto van Liesbeth van Duijn

Als diëtiste, die ooit worstelde met overgewicht en slechte eetpatronen, ben ik ervaringsdeskundige in het afslanken. Door mijn opleiding en werkervaring als oprichter van Nederland Slank heb ik veel kennis opgebouwd over diverse afslankmethodes, programma’s en diëten. Daarbij ligt de focus op de hormoonhuishouding, welke van grote invloed is bij succesvol afvallen.

Geef een reactie

Fb Connect