Wist je dat de oorzaak van acné kan worden bestreden door middel van de juiste voeding? Voeding, vertering en hormonen zijn van grote invloed op de huid.

85% van de mensen tussen de twaalf en vierentwintig jaar krijgt te maken met acné. De intensiteit en het verloop verschilt per individu. Na de tienerjaren verdwijnt acné meestal, maar in sommige gevallen blijft acné nog jaren bestaan.

Een groot deel van de mensen met acné zijn niet tevreden met hun uiterlijk. Hierdoor kunnen psychische klachten ontstaan. Los daarvan kunnen de ontstoken plekken op de huid pijnlijk aanvoelen en uiteindelijk resulteren in littekens. Kortom, als je acné hebt, wil je er zo snel mogelijk vanaf! Wanneer je op zoek gaat naar behandelingen om acné te bestrijden, kom je al snel uit op dure huidbehandelingen en huidproducten, antibiotica en de anticonceptiepil voor vrouwen. Al deze behandelingen zijn in staat acné te onderdrukken en de symptomen te verminderen, maar ze richten zich niet op de onderliggende oorzaak.

Laten we eerst eens naar de oorzaak van acné kijken. Acné is een ontstekingsziekte van de huid. Bij acné is er vaak sprake van vergrote talgklieren die meer talg of huidsmeer produceren. De talgklieren kunnen verstopt raken door de verhoogde talgproductie. Een vette huid is voor bacteriën een ideale omgeving om in te leven. Hierdoor raken de verstopte talgklieren ontstoken, wat zich uit in rode bultjes, puistjes, onderhuidse ontstekingen en mee-eters. Ook kunnen de ontstekingen zich verspreiden naar omliggend weefsel. Acné zie je vaak terug op het gezicht, de rug en de borst omdat zich hier de meeste talgklieren bevinden.

Acné en Insuline
Het hormoon insuline is van grote invloed op de talgproductie. Het is een groeihormoon welke de talgproductie verhoogt en blokkade van de poriën veroorzaakt.

Maar wat is insuline? En hoe kan je het hormoon insuline beïnvloeden?

Wanneer wij eten, krijgen we in grote of kleine mate koolhydraten binnen. Koolhydraten zijn suikers, zetmeel en vezels in onze voeding. Denk bijvoorbeeld aan brood, pasta, rijst, aardappelen, zuivel en suiker uit de suikerpot. Ons lichaam breekt de koolhydraten af tot glucose. Glucose kan de bloedbaan in, waardoor de bloedsuikerspiegel stijgt. De cellen gebruiken de suikers uit het bloed als energiebron. Maar om de suikers de cellen in te krijgen is insuline nodig. Op het moment dat de bloedsuikerspiegel stijgt, maakt de alvleesklier insuline aan.
Tot zo ver is dit een normaal en gezond proces. Maar tegenwoordig bestaat de voeding van veel mensen voornamelijk uit koolhydraten en snelle suikers, waar men de hele dag door van eet. Dit zorgt er voor dat de bloedsuikerspiegel meerdere malen per dag piekt en er dus ook meerdere keren per dag een grote hoeveelheid insuline aangemaakt moet worden.

De grote hoeveelheden koolhydraten en suikers in de voeding zorgen dus voor een grote hoeveelheid insuline. Dit verhoogt op zijn beurt weer de talgproductie en verstopte poriën. Acné wordt daarom in verband gebracht met koolhydraatrijke voedingspatronen.

Daarnaast bevordert insuline de aanmaak van het hormoon testosteron. Een teveel aan testosteron zorgt voor een vette huid en acné. Ook zorgt een overschot aan testosteron voor een vergrote aanmaak van het hormoon oestrogeen, welke ook van grote invloed is op de huid. Een disbalans van deze hormonen is tevens ontstekingsbevorderend.

Acné en IGF-1
Naast insuline is er een groeihormoon dat lijkt op insuline en daarom ook een grote rol speelt bij het ontstaan van acné. Het gaat om het hormoon IGF-1 (insuline-like growth factor). Op het moment dat insuline toeneemt, neemt IGF-1 ook toe. Dus ook bij koolhydraatrijke voedingspatronen en insulineresistentie. Maar in het bijzonder wordt IGF-1 gestimuleerd door het gebruik van zuivel. Wanneer je dagelijks zuivel tot je neemt, kan IGF-1 met 20-30% toenemen.

Acné en vetzuren
Wanneer er te veel insuline in het lichaam is, heeft dit ook een ontregeling van de vetzuurhuishouding tot gevolg. Er worden hierdoor meer ontstekingsbevorderende hormonen aangemaakt, wat de genezing van acné niet ten goede komt. Omega 3 vetzuren werken ontstekingsremmend. Daarom is het van belang voldoende omega 3 binnen te krijgen. Omega 3 vind je terug in bijvoorbeeld vis, schaal- en schelpdieren, lijnzaad, koolzaadolie, hennepproducten en walnoten.

Acné en je darmen
Wanneer darmen goed functioneren, werkt je immuunsysteem beter, waardoor er minder ontstekingsactiviteit in je lichaam plaatsvindt.
Voor goed functionerende darmen is het van belang dat je voedingsmiddelen mijdt waar je overgevoelig voor bent. Veel mensen zijn bijvoorbeeld overgevoelig voor gluten. Wanneer je dan toch gluten eet irriteert dit de darm, wat zich kan uiten in ontstekingen van de huid.

Met de juiste voeding kan de darmfunctie worden verbeterd.
Let op de inname van vezels. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ligt tussen de 30 tot 40 gram vezels per dag. Dit zorgt voor een soepele massa in de darm en een goede doorloop van de inhoud van de darm. Vezels zitten vooral in volkoren producten, groente, fruit en peulvruchten. Daarbij is het van belang dat je voldoende water drinkt voor de goede doorloop van de darmen. Ook kan je met behulp van water de afvalstoffen in het lijf afvoeren.
Verder kan gebruik worden gemaakt van probiotica. Probiotica zijn levende bacteriën in de vorm van poeders of supplementen. In onze darm leven zo’n 100 biljoen bacteriën. Deze bacteriën ondersteunen de vertering en het immuunsysteem. Een goed functionerende darm bevat dus voldoende gezonde bacteriën. Een probiotica kan deze bacteriën ondersteunen.
Wees matig met alcohol. Hoe minder hoe beter. Overschrijd in ieder geval de aanbeveling van één glas alcohol per dag niet. Alcohol heeft invloed op de doorlaatbaarheid van de darm. Wanneer alcohol genuttigd is kunnen er meer stoffen de bloedbaan in die er niet thuis horen. Dit kan ontstekingen in de hand werken.

Tegenwoordig is er ontzettend veel informatie over voeding te vinden. Welke koolhydraten zijn nou wél gezond? Hoe houd ik mijn bloedsuikerspiegel stabiel? Hoe kan ik mijn huid het beste ondersteunen? Nederland Slank kan je verder helpen. Het programma van Nederland Slank beïnvloedt de spijsvertering en hormoonhuishouding. Ben je benieuwd of het voedingsprogramma wat voor jou is? Vraag hier een gratis consult aan.

Share to Twitter Share to Twitter Share to Google Plus Share to Email Share to Email
Over de auteur
Profielfoto van Liesbeth van Duijn

Als diëtiste, die ooit worstelde met overgewicht en slechte eetpatronen, ben ik ervaringsdeskundige in het afslanken. Door mijn opleiding en werkervaring als oprichter van Nederland Slank heb ik veel kennis opgebouwd over diverse afslankmethodes, programma’s en diëten. Daarbij ligt de focus op de hormoonhuishouding, welke van grote invloed is bij succesvol afvallen.

Geef een reactie

Fb Connect