Van knollen en wortels naar brood en pasta. Van verse groenten en fruit naar koekjes, snoep en frisdrank. En van verse, gezonde maaltijden naar kant-en-klare rommel uit de supermarkt. Ons voedingspatroon is door de jaren heen enorm veranderd. We zijn meer gaan eten, we eten meer suiker en kiezen eerder voor fabrieksproducten dan voor natuurlijke voedingsmiddelen. Deze verandering in ons voedingspatroon heeft er niet alleen voor gezorgd dat we steeds dikker worden, maar ook onze algehele gezondheid is er door achteruit gegaan. We lopen steeds vaker rond met ziektes, klachten en kwalen die we heel goed hadden kunnen voorkomen met het juiste voedingspatroon.

Gelukkig komen steeds meer mensen achter het belang van gezonde voeding. Televisieprogramma’s, boeken, tijdschriften en blogs staan tegenwoordig vol met adviezen op het gebied van voeding en gezondheid. De focus ligt hier vaak op wat je niet zou moeten eten, zoals minder suiker en koolhydraatrijke producten. Het is ondertussen wel duidelijk waar we vanaf zouden moeten blijven. Maar waar zou je juist méér van moeten eten? Met welke voedingsmiddelen kun je de gaten opvullen in je eetpatroon én tegelijkertijd je gezondheid een boost geven?

1. Essentiële suikers

Maar suiker is toch helemaal niet gezond? Essentiële suikers wel! De natuur kent 8 essentiële suikers. Ons lichaam kan deze suikers niet zelf maken, maar we hebben ze wel nodig voor een goede gezondheid. Dit betekent dat we deze essentiële suikers dus door middel van onze voeding moeten binnen krijgen. Essentiële suikers zorgen onder andere voor het hebben van een betere weerstand, je energieker voelen en ze hebben een positief effect op het verouderingsproces van de huid, omdat ze herstel stimuleren.

Essentiële suikers komen voor in diverse voedingsmiddelen, zoals (rauwe) groenten, fruit, peulvruchten, paddenstoelen, zaden en pitten, noten, eieren, zeewier en rundvlees. Veel van deze voedingsmiddelen missen in het dagelijkse eetpatroon van de gemiddelde Nederlander, terwijl men wel enorme hoeveelheden ongezonde suikers binnen krijgt. Een gezond eetpatroon zou moeten bestaan uit voldoende gezonde, essentiële suikers en zo min mogelijk slechte suikers uit bewerkte producten.

2. Vis

Een heerlijk stukje gerookte zalm of een lekkere salade met tonijn. Veel mensen houden wel van vis, maar vinden het toch lastig om het wekelijks te eten. Vis is erg gezond en daarom zouden we er juist meer van moeten eten!

Vis bevat gezonde Omega-3 vetzuren. Deze vetzuren zijn noodzakelijk voor een optimale werking van onze hersenen. Ook verminderen Omega-3 vetzuren het risico op hartkwalen en de vetzuren hebben een positief effect op je zicht. De gezonde vetten uit vis werken bovendien ontstekingsremmend en hydrateren je huid. Omega-3 vetzuren zijn ook noodzakelijk voor de groei van het lichaam, het functioneren van het zenuwstelsel, het onderhoud van je hormoonhuishouding. Maar we zijn nog niet klaar met het lijstje. Omega-3 helpt je immuunsysteem en heeft een gunstig effect op het cholesterol.

Wanneer je besluit vis te eten kies dan voor lekkere vette vissoorten, zoals zalm, makreel, sardientjes of haring. Vette vissoorten bevatten de meeste voedingsstoffen, met name vitamine A en D en natuurlijk Omega-3 vetzuren. Ook schaal- en schelpdieren bevatten Omega-3 vetzuren en zitten boordevol andere goede voedingsstoffen.

3. Groente en fruit

Iedereen weet dat groente en fruit heel erg gezond zijn. Vrijwel elke gezondheidsfreak zal je dan ook vertellen meer groente en fruit te eten. Je zou daarom ook denken dat de meeste mensen voldoende groente en fruit eten. In de praktijk is dit helaas niet zo: Slecht 3% van de Nederlandse bevolking haalt de extreem lage norm van 200 gram groenten en 2 stuks fruit per dag!

Groente en fruit is ontzettend rijk aan vitaminen, mineralen, aminozuren en fyto-nutriënten. Dat zijn de bouwstoffen van ons lichaam. Maar waarom wordt er dan zo weinig groente en fruit gegeten? Veel mensen onderschatten de waarde van groente en fruit en eten liever andere voedingsmiddelen. Anderen denken vaak dat ze voldoende groente en fruit eten, maar als men het aan het eind van de dag zou afwegen, blijkt dit meestal erg weinig te zijn. Bovendien is de gestelde norm van 200 gram groente en 2 stuks fruit per dag te laag om alle voedingsstoffen binnen te krijgen die je nodig hebt.

Vind jij je gezondheid belangrijk en wil je graag investeren in een gezond lichaam? Eet dan voldoende groente en fruit! Dus niet een beetje, zo nu en dan en niet als garnering of tussendoortje, maar als de basis van je voedingspatroon.

4. Eiwitrijke voedingsmiddelen

Eiwitten zijn onmisbaar voor een goede gezondheid. Om onze cellen gezond te houden, en van voldoende bouwstoffen te voorzien, hebben we eiwitten uit onze voeding nodig. Een gezond voedingspatroon zou moeten bestaan uit voldoende eiwitten. Maar tegenwoordig wordt er juist steeds minder eiwitrijke voeding gegeten. Met de nieuwste voedingstrends laten veel mensen sneller hun eiwitporties staan. De één eet vegetarisch en de ander veganistisch of iemand volgt een dieet op basis van groente en fruit. Als gevolg van deze verminderde inname van eiwitten kan een tekort optreden. Maar ook als je voldoende eiwit uit voeding haalt, betekent dit niet altijd dat je voldoende bruikbare aminozuren binnenkrijgt (de aminozuren worden weer omgezet in lichaamseiwit). Ook bij eiwitten geldt dus dat variatie heel erg belangrijk is. Alleen wanneer je verschillende soorten (dierlijke én plantaardige) eiwitrijke voedingsmiddelen eet, krijg je van alle aminozuren voldoende binnen. Bovendien kan een voedingspatroon gebaseerd op enkel dierlijke eiwitten voor een zwaardere belasting van het spijsverteringssysteem zorgen. Eiwitten van dierlijke oorsprong hebben echter we de hoogste kwaliteit aminozuren.

Het is dus duidelijk dat we voldoende eiwitten zouden moeten eten. Vrijwel iedereen weet wel wat dierlijke eiwitbronnen zijn. Een stukje vlees, vis, gevogelte, ei of zuivel is rijk aan eiwitten. Maar welke plantaardige bronnen bevatten nu voldoende eiwitten? Peulvruchten, zoals bonen en linzen, noten, pitten, zaden en paddenstoelen zijn rijk aan eiwitten. Ook bepaalde groentes bevatten veel eiwit, zoals broccoli, spinazie, avocado en kiemgroenten.

5. Gezonde vetten

Het huidige westerse eetpatroon is “tegen” vet. Reguliere artsen en diëtisten adviseren iedereen mager te eten en waarschuwen voor de verschrikkelijke gevolgen van vet… Maar in hoeverre kloppen deze enge verhalen? Maakt vet alleen maar dik en is het echt zo slecht?

Ons lichaam heeft vet nodig om optimaal te kunnen functioneren. Vet is onder andere belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen en de opname van andere voedingsstoffen. Het is daarom belangrijk voldoende goede vetten binnen te krijgen door middel van voeding. Wanneer je bewust “light” eet en de vetinname sterk beperkt, kan dit ervoor zorgen dat je tekorten krijgt. Ook zijn magere voedingsmiddelen bewerkt en bevatten ze vaak schadelijke toevoegingen.

Gezonde vetten vind je in vele verschillende bronnen. De gezondste vetten zijn kokosvet, geklaarde boter en koudgeperste oliën, zoals olijfolie. Ook zijn bepaalde voedingsmiddelen rijk aan gezonde vetten. Vette vissoorten, noten, zaden en pitten bevatten veel gezonde vetten. Vet is gezond, als je maar voor de juiste vetten kiest!

Veel mensen willen graag gezonder gaan eten en leven, maar weten vaak niet waar ze moeten beginnen. Ben jij ook iemand die graag een gezondere toekomst wil, maar vind je het moeilijk die stap te zetten? Vraag dan nu een gratis consult aan op www.nederlandslank.nl en zet de eerste stap naar een gezondere leefstijl!

Share to Twitter Share to Twitter Share to Google Plus Share to Email Share to Email
Over de auteur
Profielfoto van Liesbeth van Duijn

Als diëtiste, die ooit worstelde met overgewicht en slechte eetpatronen, ben ik ervaringsdeskundige in het afslanken. Door mijn opleiding en werkervaring als oprichter van Nederland Slank heb ik veel kennis opgebouwd over diverse afslankmethodes, programma’s en diëten. Daarbij ligt de focus op de hormoonhuishouding, welke van grote invloed is bij succesvol afvallen.

Geef een reactie

Fb Connect