Jarenlang is ons verteld dat het eten van veel vet voedsel slecht is voor de gezondheid. In het boek ‘Maak je niet dik’ maakt William Cortvriendt, arts met een uitgebreide ervaring in onderzoek, korte metten met deze bewering. Zijn advies is om koolhydraten te verminderen en juist volvette producten te eten. Voldoende vet geeft ons tijdig een signaal dat we voldoende hebben gegeten, het vertraagt de vertering van koolhydraten en heeft hierdoor een matigende invloed op de suikerspiegel in ons bloed.

Toch zijn ook niet alle vetten gezond. Door een relatief teveel aan omega-6-vetzuren hebben we zelfs een verhoogd risico op kanker en is er een verhoogde neiging tot ontstekingen van allerlei weefsels en organen. De verhouding tussen omega-6-vetzuren en omaga-3-vetzuren is in het meest gunstige geval tussen de 5:1 en 2:1. Door de moderne westerse voeding ligt deze verhouding nu vaak rond de verhouding van 15:1. Omega-3-vetzuren zijn erg belangrijk en moeten bij een tekort als supplement worden ingenomen. Tekorten aan omega-3-vetzuren ontstaan wanneer je weinig vis en noten eet. Daarnaast kun je een teveel aan omega-6-vetzuren vermijden door voor scharrelzuivel en -vlees te kiezen.

Transvetten worden steeds meer aan voeding toegevoegd omdat deze de eigenschap hebben om lang houdbaar te zijn en daarnaast ook nog eens goedkoop. Transvetten zijn ronduit schadelijk voor onze gezondheid. Transvetten zorgen er namelijk voor dat het slechte LDL-cholesterol in ons bloed omhoog gaat en het goede HDL-cholesterol juist omlaag gaat. Door transvetten heb je veel meer kans op het krijgen van hart en vaatziekten.

Het is niet zo moeilijk om de inname van transvetten te verminderen. Al het voedsel wat voorgefrituurd, voorgebakken of voorgekookt is en die je alleen nog maar op dient te warmen zijn de meest overvloedige bronnen van transvetten. Daarnaast zitten er veel transvetten in worsten, sauzen, snacks, cakes, gebak en harde margarines. Als het voedsel verpakt is, veel vet bevat en ook nog eens lang houdbaar is bevat het vaal veel transvetten. Door puur en onbewerkt voedsel te eten kom je al heel ver. Probeer daarnaast ook zuivel en vleesproducten van herkauwende dieren met mate te consumeren.

maak je niet dik

Nederland telt elk jaar tussen de 6.000 en 13.000 onnodige sterfgevallen door een verkeerd en wetenschappelijk volledig achterhaald voedingsadvies. Het advies om de consumptie van koolhydraten te vermeerderen en de vetconsumptie te verminderen heeft als gevolg dat er jaarlijks 10 tot 20 keer meer mensen sterven dan het jaarlijkse aantal verkeersdoden.

In het boek ‘Maak je niet dik’ rekent William Cortvriendt af met ongezonde hypes en diverse diëten. Het is namelijk al heel lang geleden wetenschappelijk aangetoond dat het verminderen van calorieën op den duur leid tot gewichtstoename in plaats van gewichtsafname. Op basis van wetenschappelijke analyses wordt er duidelijk uitgelegd wat we wel kunnen doen om op een duurzame manier gewicht te verliezen.

Het boek “Maak je niet dik’ kun je hier bestellen voor de prijs van € 18.95

Share to Twitter Share to Twitter Share to Google Plus Share to Email Share to Email

Geef een reactie

Fb Connect