Het kan voorkomen dat je na het eten het gevoel hebt dat je nog steeds trek of honger hebt. Een goede maaltijd geeft een verzadigd gevoel. Jouw hongergevoel wordt grotendeels bepaald door het voedsel in de maag. Maar er is nog een mechanisme bij betrokken, het glucosegehalte in het bloed.

Glucose, ook wel bloedsuiker genoemd, voorziet ons lichaam van de nodige brandstof. Als het glucosegehalte in het bloed te laag is geeft ons lichaam aan dat het honger of trek heeft. Hierdoor krijgen we de drang om iets te gaan eten. Als we hieraan toegeven dan stijgt het glucosegehalte en voelen we ons daarna voldaan. Er zit een periode van 20 minuten tussen het eten en de verwerking hiervan door je lichaam. De hersenen geven het seintje dat er voldoende gegeten is pas nadat het voedsel is verteerd en de glucose via de darmwand is opgenomen. Als je heel erg snel eet zul je dus in verhouding veel langer moeten wachten dan wanneer je langzaam eet.

Ook maakt het uit wat je eet. Het meeste voedsel verblijft een paar uur in je maag. Hoe lang hangt vooral af van de samenstelling van je voedsel. Onderstaand overzichtje geeft inzicht in de gemiddelde verblijfstijden van voedsel in je maag:

1 tot 2 uur: thee, bouilon, witte rijst, wit brood, koffie, zachtgekookt ei

2 tot 3 uur: hardgekookte eieren, fruit, aardappelen en de meeste groenten

3 tot 4 uur: volkorenbrood, zilvervliesrijst, radijs, koolraap, spinazie, komkommer, appels, gebakken aardappelen, kalfs- en rundvlees, ham en kip

4 tot 5 uur: peulvruchten

Bovenstaand overzichtje is erg handig als je weet dat je een periode niet zo veel kunt eten en een hongergevoel wilt voorkomen.

HappyWeightkopie
Wil je meer weten over gezond eten dan is het Happy Weight dieet misschien iets voor jou. In dit dieet leer je hoe je met een gezonde levensstijl een gezond gewicht kunt bereiken.
Klik hier voor meer informatie.

Share to Twitter Share to Twitter Share to Google Plus Share to Email Share to Email

Geef een reactie

Fb Connect