Lijnzaad is de beste plantaardige bron van omega-3 vetzuren. Daarnaast bevat lijnzaad vitamine A, B1, B11, B2, B3, B5, B6, C, E en K en mineralen als calcium, ijzer, kalium, koper, magnesium, mangaan, sodium en zink. Het toevoegen van lijnzaad aan je dagelijkse voeding biedt vele voordelen.

Lijnzaad bevat het omega-3 vetzuur alfa-linoleenzuur. Alfa-linoleenzuur wordt ook wel ALA genoemd en is de plantaardige versie van omega-3 vetzuur. Alfa linoleenzuur draagt bij tot de instandhouding van normale cholesterolgehalten in het bloed, en dat is weer goed voor je hart en bloedvaten.

Lijnzaad staat vooral bekend voor de werking tegen obstipatie. Lijnzaad zorgt voor een betere stoelgang doordat de zaadjes zich volzuigen met vocht en daardoor de gang door het darmkanaal versnellen. Daarnaast hebben ze een reinigende werking op je darmen. Het is het van groot belang om ‘extra’ veel te drinken bij het gebruik van lijnzaad.

Door het eten van lijnzaad krijg je snel een vol gevoel en het heeft een gunstige werking heeft op je spijsvertering. Hierdoor biedt lijnzaad voordelen bij het bereiken van een gezond gewicht.

Lijnzaad bevat lignanen, deze beïnvloeden de oestrogenenbalans van het lichaam en daardoor bieden ze bescherming tegen borstkanker. Lignanen hebben een gunstige invloed op de hormoonhuishouding en hebben bovendien een krachtige antioxidantwerking.

Gebruik van lijnzaad
Lijnzaden zitten in een stevig omhulsel. Hierdoor kan je lichaam de werkzame stoffen niet zo goed opnemen. Beter is daarom om gebroken lijnzaad te gebruiken of het lijnzaad zelf te vermalen. Aan te raden is om ongeveer 2 theelepeltjes of 1 eetlepel lijnzaad per dag te gebruiken. Lijnzaad verliest zijn voedingstoffen bij verhitting, dus gebruik het bij voorkeur rechtstreeks uit de verpakking. Je kunt het erg makkelijk verwerken in smoothies, yoghurt, brood of over bijvoorbeeld je fruit of salade.

Gebruik lijnzaad niet in grotere hoeveelheden! Dit kan zelfs schadelijk zijn doordat lijnzaad cyanogenen bevat. Cyanogenen kunnen door het lichaam worden omgezet in cyanide, deze stof kan de ademhaling belemmeren en een hartstilstand veroorzaken. Bij het geven van borstvoeding is het gebruik van ‘extra’ lijnzaad af te raden vanwege de invloed op de oestrogenenbalans.

Share to Twitter Share to Twitter Share to Google Plus Share to Email Share to Email

Geef een reactie

Fb Connect