Stress heeft een slechte invloed op jouw houdbaarheid, jouw echte leeftijd en hierdoor zeker ook op jouw uiterlijk. Niet elke vorm van stress is hetzelfde, we kunnen stress onderscheiden in 3 verschillende fasen:

Alarmfase
Deze vorm van stress treed op bij plotselinge situaties, maar ook bij seks of intensief sporten. Deze vorm van stress is niet schadelijk voor je gezondheid en kan zelfs je weerstand een opkikker geven. Je lijf vraagt op dit moment om extra brandstof en zuurstof voor je spieren. Adrenaline zorgt ervoor dat je ademhaling versnelt en je bloedsuikerspiegel omhoog schiet. Jouw hart begint harder te pompen en je bloeddruk wordt hoger. Jouw spijsvertering wordt zelfs tijdelijk stilgelegd. Fibrogeen, een bloedstollende stof wordt aangevoerd. De bijnieren produceren het stresshormoon cortisol. Wanneer het gevaar is geweken zakken de stresshormonen weer terug.

Weerstandsfase
De weerstandsfase treed op als je elke dag stress ervaart. Dit kan komen door te hard werken, ontevreden zijn met de situatie waar je op dat moment in zit, of wanneer je gebukt gaat onder financiële zorgen. De stresshormonen cortisol zijn op dit moment voortdurend verhoogd. Cortisol zorgt ervoor dat je trek krijgt in voedingsmiddelen die vol met suiker en vetten zitten en loodst deze overbodige energie direct naar de organen rondom je buik.

Uitputtingsfase
Wanneer je te lang in de weerstandsfase blijft hangen kom je uiteindelijk in de uitputtingsfase. De uitputtingsfase ontstaat doordat de bijnieren niet meer voldoende cortisol kunnen produceren. We noemen dit bijnieruitputting en hierdoor is je cortisolspiegel te laag. Een te lage cortisolspiegel kan je in een wrak veranderen. Cortisol helpt je normaliter stress te weerstaan. Mensen die zich in deze uitputtingsfase bevinden kunnen zich niet meer goed concentreren en zijn vaak een beetje versuft. Ter compensatie van de lage bloedsuikerspiegel kunnen vreetbuien ontstaan. Mensen die zich in de uitputtingsfase bevinden hebben veel kans op een burn-out.

Symptomen van stress
Volgens Canadian Institute of Stress kunnen de volgende symptomen een teken zijn dat stress je leven overneemt: moeite met concentreren – hartkloppingen – snel geïrriteerd raken – woedeaanvallen – fouten maken – droge mond – gespannen gevoel – gevoelens van onrust – snel schrikken – koude, klamme handen – veel dagdromen – onrustige maag en darmen – hoofdpijn – indigestie – piekeren – besluiteloosheid – trillende handen – meer roken – meer drinken – gevoelens van minderwaardigheid – slechter met anderen overweg kunnen – vaker ziek zijn – slapeloosheid – vergeetachtigheid – hoge bloeddruk.

check houdbaarheidBron: Het boek Check je houdbaarheid

Het boek check je houdbaarheid is voor iedereen die graag wil weten hoe je langer jong en gezond blijft. De auteurs Pim Christiaans en Hanny Roskamp geven je een duidelijk inzicht in de 31 belangrijkste onderdelen van je gezondheid. Klik hier om het boek te bestellen.

Share to Twitter Share to Twitter Share to Google Plus Share to Email Share to Email

Geef een reactie

Fb Connect