Een koude douche helpt je bij het wakker worden, zorg ervoor dat je wel eerst een warme douche gebruikt om de spieren op te warmen, anders is dit een te grote schok voor het lichaam.

Een warme douche is heerlijk met name als het buiten koud is. Je huid is er minder blij mee, door de warmte openen de poriën en je huid verwijdt zich omdat de huid onder de invloed van warmte verslapt. De bloedtoevoer richt zich naar buiten toe en hierdoor krijgen dieper gelegen lichaamsgedeelten minder bloed toegevoerd.

Bij een wisseldouche begin je met een warme douche. Deze wissel je meerdere malen af met een koude douche van maximaal 20°C en minimaal 5 seconden. Je doet dit meerdere malen en eindigt altijd bij een koude douchestraal. Het nemen van wisseldouches biedt vele voordelen:

Wisseldouches stimuleren de bloedsomloop en verstevigen de huid. Je huid schrikt van het koude water en probeert zich zo snel mogelijk op te warmen, hierdoor trekken de bovenste bloedvaten samen en dit heeft een gunstig effect op de huid. Het helpt o.a. tegen cellulitis, spataders, droge huid en overmatige transpiratie.

Door de wisselende temperaturen van de douche went je lichaam aan temperatuurverschillen. De kou van de winter kun je op deze manier beter weerstaan.

De afwisselende temperaturen zijn gunstig voor je spieren. De spieren trekken samen bij het koude water en willen zich vervolgens zo snel mogelijk opwarmen.

Wanneer je de douchestraal op je buik richt en deze met warmte en koude afwisselt heeft dit ook een positief effect op je spijsvertering.

Om rugklachten te verminderen moet je de straal niet op je rug houden maar juist op de buik en dan warme met koude stralen afwisselen.

Share to Twitter Share to Twitter Share to Google Plus Share to Email Share to Email