Is je huid mooi, dan zegt dat heel veel over je gezondheid en omgekeerd ook. Mooi van binnen is vaak mooi van buiten. Niet voor niets vinden we mensen met een stralende huid aantrekkelijk. Het is een natuurlijke manier om de juiste, gezonde partner uit te kiezen voor onze voortplanting. Maar hoe houd je je huid mooi, tot op hogere leeftijd?

Het gevaar genaamd Glycatie
Suiker, suiker en nog eens suiker, tegenwoordig een veel besproken onderwerp, denk maar aan het toenemende aantal diabeten in Nederland. Steeds meer jongeren krijgen te maken met deze ziekte door juist veel te veel suikers te consumeren. Waarom is te veel suiker zo slecht en wat heeft glycatie ermee te maken?

Glycatie wat houdt dat nou precies in?
Glycatie ontstaat wanneer bloedsuikers in je lichaam stijgen door het eten van voeding die rijk is aan suikers, waardoor er een chemische reactie ontstaat. Suikers gaan zich namelijk binden aan aminozuren (eiwitten) of vetzuuresters (vetbouwstenen), hierdoor komen er schadelijke afvalstoffen (glycotoxines & lipotoxines) vrij oftewel AGE’S.

Wat zijn de gevolgen van glycatie?
Helaas kun je glycatie nooit helemaal tegenhouden! Het is een natuurlijk proces. Sommige eiwitstructuren (elastine en collageen) kunnen niet functioneren zonder glycatie en AGE’s. Het draait dus allemaal om evenwichtig voedingspatroon en matig zijn met suikers. Wanneer je te veel AGE’s binnenkrijgt kan het veel schade met zich meebrengen onder anderen:

• Gewrichtsklachten en ontstekingen
• Versnelde veroudering
• Kans op aderverkalking, hartziekten en trombose
• Schade aan ogen
• Diabetes
• Insulineresistentie
• Vetophoping en overgewicht
• Vervetting van de lever
• Eetbuien
• Huidproblemen bijvoorbeeld puistjes
• Slechte werking van de zenuwen
• Verstopte haarvaten en verslechtering doorbloeding
• Verhoging ontstekingen in het lichaam

Hoe speelt glycatie een rol bij veroudering?
Doordat suikers zich binden aan aminozuren (eiwitten) verandert de moleculaire structuur van de aminozuren. Het is schadelijk voor je gezondheid omdat je lichaam op cellulair en moleculair niveau is opgebouwd uit eiwitten. Als de eiwitmoleculen glyceren (versuikeren) dan versnel je het verouderingsproces, zowel binnen- als buitenkant van het lichaam. Zo krijg je sneller rimpels, vergrijzing, pigmentvlekken en striemen en dat is wat wij nou juist niet willen.

Hoe kan je glycatie voorkomen?
Door het beperken van suikers en te zorgen voor een evenwichtig voedingspatroon kun je glycatie voorkomen. Alleen zit er natuurlijk een verschil tussen suikers in onze voeding.

Probeer snel opneembare suikers te vermijden.
Snel opneembare suikers ook wel simpele suikers genoemd hebben een eenvoudige moleculaire structuur, waardoor het snel in het lichaam kan worden afgebroken en snel in je bloedbaan kan worden opgenomen. Hoe simpeler de suiker hoe sneller de kans op glycatie. In welke voedingsproducten zitten dan de simpele suikers? De schadelijke, snel glycerende suikers zitten voornamelijk in producten als brood, pasta, koekjes, melkchocolade, frisdranken en kristalsuikers maar ook fruitsappen. Traag opneembare suikers passen wel in een gezond voedingspatroon zoals groenten, knollen en peulvruchten.

Uit onderzoek is gebleken dat de antioxidant genaamd resveratrol die in bepaalde groente- en fruit zit mogelijk de schadelijke stoffen AGE doet verminderen (Mizutani et al., 2000). Daarnaast hebben andere onderzoeken onderzocht dat resveratrol mogelijk de volgende eigenschappen bevat: bloedsuikerverlagend, ontstekingremmend, kankerremmend (Athar et al., 2007). De volgende voedingsproducten die rijk zijn aan resveratrol zijn: rauwe cacao, pinda’s, rode druiven, veenbessen en bosbessen.

Zorg voor een evenwichtig eetpatroon om glycatie te voorkomen en een mooie en gezonde huid te behouden. Iedereen wil natuurlijk de beste versie van zichzelf zijn, dus wees lief voor je lichaam. Ga naar de website van Nederland Slank voor meer informatie over gezonde voeding.

Share to Twitter Share to Twitter Share to Google Plus Share to Email Share to Email
Over de auteur
Profielfoto van Liesbeth van Duijn

Als diëtiste, die ooit worstelde met overgewicht en slechte eetpatronen, ben ik ervaringsdeskundige in het afslanken. Door mijn opleiding en werkervaring als oprichter van Nederland Slank heb ik veel kennis opgebouwd over diverse afslankmethodes, programma’s en diëten. Daarbij ligt de focus op de hormoonhuishouding, welke van grote invloed is bij succesvol afvallen.

Geef een reactie

Fb Connect