Emotie eten heeft geen lichamelijke oorzaak. Je maag is vol genoeg en het glucose gehalte in je bloed is op peil. In principe hoef je dus niets te eten. Toch kun je vaak een onbedwingbare trek in iets lekkers hebben.

Emotie eten kan dezelfde onlust gevoelens geven als wanneer je echt trek hebt. We vertalen die gevoelens dan in trek in voedsel of zoetigheid. We denken dat het overgaat als we wat eten, maar vaak is dat niet het geval. Het gaat hier dan vaak om emotionele behoeften die zich uiten in behoeften aan eten. Echter deze emotionele behoeften zijn niet te stillen met eten. Om je emotionele behoeften te stillen kun je beter wat meer aandacht besteden aan jezelf of een goed gesprek aangaan met je partner of een goede vriendin.

Ook een vervelend gevoel kan aanleiding zijn om meer te gaan eten. Gevoelens als boosheid, verdriet, onzekerheid, eenzaamheid of stress kunnen ervoor zorgen dat we gaan emotie eten. We willen als het ware ons gevoel weg eten terwijl dit helemaal niet mogelijk is. Het is slechts mogelijk om het nare gevoel even met eten te onderdrukken, maar het hongergevoel dat we ervaren verdwijnt niet. Daar komt nog eens bij dat het zelfs kan verergeren door de schuldgevoelens die je na het eten kunt krijgen.

Als je deze hongergevoelens kunt herkennen ben je al een heel eind. Als je weet dat het geen honger is zul je minder snel wat gaan eten. Wij adviseren om jezelf in zo’n geval eens lekker te verwennen met een maskertje of een handmassage. Een beetje aandacht aan jezelf zal wonderen doen en het voorkomt dat je onnodig gaat eten.

HappyWeightkopie
Wil je meer weten over gezond eten dan is het Happy Weight dieet misschien iets voor jou. In dit dieet leer je hoe je met een gezonde levensstijl een gezond gewicht kunt bereiken.
Klik hier voor meer informatie.

Share to Twitter Share to Twitter Share to Google Plus Share to Email Share to Email

Geef een reactie

Fb Connect