Het lijkt zo makkelijk; je eet iets en het komt er van onderen weer uit. Helaas is dit voor veel mensen niet vanzelfsprekend. Een slechte stoelgang is een veelvoorkomende klacht. Ook mensen die tijdens het lijnen minder eten kunnen er last van krijgen.

Ontstopping wil zeggen dat je ontlasting minder vaak komt en harder is dan gewoonlijk. Sommige mensen hebben drie keer per dag ontlasting, anderen maar een paar keer per week. We spreken van verstopping als de ontlasting zo droog is dat deze alleen met hard persen naar buiten komt.

Een regelmatige stoelgang is van groot belang voor onze gezondheid. Ontlasting bestaat uit niet alleen uit voedselresten, maar ook uit darmvocht, afgestorven slijmvliescellen en gifstoffen afkomstig uit bacteriën. Wanneer deze massa dagen achtereen in de darm blijft, kunnen afvalstoffen in de bloedsomloop terecht komen.

Om een slechte stoelgang te voorkomen zijn er de volgende tips:
• Eet op regelmatige tijden en sla geen maaltijd over
• Eet vezelrijke producten en varieer volop. Eet zowel brood als groente en fruit
• Neem een groot vezelrijk ontbijt en combineer dit met groenten, fruit en koffie of thee
• Neem elke ochtend voldoende tijd om naar het toilet te gaan
• Drink minimaal 1,5 liter water per dag
• Zorg voor voldoende lichaamsbeweging
• Ga naar de huisarts bij lang aanhoudende klachten
• Gebruik laxeermiddelen alleen op advies van een arts.

HappyWeightkopie
Wil je meer weten over gezond eten dan is het Happy Weight dieet misschien iets voor jou. In dit dieet leer je hoe je met een gezonde levensstijl een gezond gewicht kunt bereiken.
Klik hier voor meer informatie.

Share to Twitter Share to Twitter Share to Google Plus Share to Email Share to Email

Geef een reactie

Fb Connect