Het merk Chanel heeft een rijke geschiedenis. Het is al bijna 100 jaar geleden dat Chanel met de geur Chanel N°5 kwam. Daarop volgden vele parfums en beauty producten. We nemen je mee in de geschiedenis van Chanel Beauty.

Geschiedenis Chanel

De in 1983 geboren Gabrielle Chanel groeit op in een gezin met een bescheiden achtergrond. In 1910 opent ze haar eerste winkel “Chanel Modes” waar ze vooral hoeden verkoopt. De simpele maar elegante stijl wordt al snel opgemerkt en populair onder Franse actrices. In 1913 opent ze een nieuwe winkel in Deauville waar ze zich richt op voornamelijk sportkleding. Ook deze jersey kledingstukken worden een succes. In 1915 opent ze haar eerste couture winkel in Biarritz.

1921 – Chanel N°5

In 1921 lanceert Gabrielle Chanel haar eerste parfum Chanel N°5. Het parfum is ontwikkeld door de heer Ernest Beaux, een parfumeur aan het Russische hof. Chanel N°5 dankt zijn naam aan het feit dat dit parfum N°5 was die Ernest Beaux liet ruiken aan Gabrielle Chanel. Het was in deze tijd erg bijzonder om een parfum zo’n abstracte naam en fles mee te geven. Chanel N°5 is een tijdloze klassieker. Dat blijkt wel uit het feit dat er anno 2020 elke minuut, ergens ter wereld, een fles van het parfum verkocht wordt.

1922 – Chanel N°22

Deze parfum dankt haar naam aan het jaar van de lancering, maar liefst 1 jaar na het lanceren van N°5. De bloemige geur is bedacht in dezelfde revolutionaire geest als Chanel N°5. Met het akkoord van tuberoos, roos en oranjebloesem is N°22 een sensueel en verleidelijk parfum. Een vrouwelijke en strelende geur.

In 1924 ontwerpt Gabrielle Chanel de kostuums voor de balletuitvoering Le train blue in het theater Champs Élysées in Parijs. In 1924 ontdekt ze de tweed stof wanneer ze met de hertog van Duke naar Schotland afreist. De traditioneel mannelijke stof inspireert haar voor het maken van vrouwelijke pakken.

1924 – Lancering Chanel make up

Voor de productie en verkoop van parfums wordt het bedrijf Sociètè des parfums CHANEL opgericht. In 1924 worden de eerste collecties poeders en lippenstift gecreëerd. De romige formule van de lippenstift heeft veel pigment maar is absoluut goed draagbaar. Gabrielle Chanel is zelf dol op een karmijnrode lip. Ze creëert haar eigen op maat gemaakte tint. De verpakking van de lippenstift was toen al revolutionair en stijlvol. De decadente ivoorkleurige houders hadden een modern koperen schuifmechanisme.

1925 – Chanel Gardenia

Inspiratie voor de geur Gardenia was de Camelia, een in principe geurloze bloem. De liefde van Chanel voor Camelia zie je overal terugkomen. Niet alleen in de mode als knoopsgat of bloem, maar ook in de beautyproducten van Chanel. Ook deze geur is ontwikkeld door Ernest Beaux. Chanel Gardenia is een weelderige bloemige geur met jasmijn- en oranjebloesem accenten.

1927 – Chanel Cuir de Russie

In 1927 komt Chanel met een nieuw oriëntaalse parfum dat ruikt naar leer. Een verwijzing naar de zadelmakerij van de paardensport. Zowel de geur als de naam zijn een verwijzing naar berkenteer. Berkenteer wordt door de Russische soldaten gebruikt om hun laarzen waterdicht te maken.

1927 – Eerste verzorgingslijn van Chanel

In 1927 komt Mademoiselle Chanel met een eerste lijn van maar liefst 15 huidverzorgingsproducten. Naast toners, crèmes, lotions en zeep is de jasmijnolie de favoriet. De jasmijnolie, geschikt voor zowel gezicht als lichaam, heeft een frisse bloemengeur. Inmiddels is dit iconische product ‘Huile de Jasmin’ opnieuw gelanceerd.

1926 – Bois des Iles

In 1926 lanceert Gabrielle Chanel een sensuele geur op basis van Ylang Ylang, tonkaboon en het kruidige sandelhout. De geur neemt je mee naar de onbekende stilstaande wateren van verre eilanden. Deze houtige geur is een van de eerste wat meer oriëntaalse geuren voor dames.

In de jaren 30 reist Gabrielle Chanel af naar Hollywood op persoonlijk verzoek van Samuel Goldwyn. In 1932 lanceert ze een sieradencollectie die meteen een groot succes is. In 1935 zit ze aan de top van haar roem. Ze heeft maar liefst 5 winkel aan de Rue Cambon en meer dan 4.000 man personeel. Tijdens de tweede wereldoorlog blijft maar 1 van de 5 winkels open. Hier worden met name sieraden en parfum verkocht aan de Parisiennes en Amerikaanse soldaten.

Na een lange tijd afwezig te zijn in de periode na de oorlog komt Gabrielle in 1954 terug in beeld. Ze is dan 71 jaar oud en opent een nieuwe winkel voor haar couture fashion. In februari van het daaropvolgend jaar lanceert ze haar eerste tas: de Chanel 2.55 quilted handbag. In 1957 ontwerpt ze de tweekleurige slingback schoen. Ook in de jaren 60 is Channel immens populair en wordt haar kleding gedragen door o.a. Elizabeth Taylor, Jane Fonda, Jackie Kennedy en Grace Kelly.

1970 – Chanel N° 19

Chanel N°19 is een eerbetoon aan haar geboortedatum 19 augustus. De parfum is bedacht door Henri Robert en zal de laatste zijn die Gabrielle Chanel lanceert en draagt. Het is een gedurfd parfum met een uitgesproken karakter. Groene noten van galbanum worden in balans gebracht met de poederige geurnoten van Iris. Mademoiselle overlijdt slechts een paar weken na de lancering van het nieuwe parfum, op 10 januari 1971.

“May my legend prosper and thrive. I wish it a long and happy live”

1974 – Chanel Cristalle

Deze geur is ontwikkeld vanwege Gabrielle’s liefde voor kristal, welke ze vaak verwerkt in de kleding. De naam verwijst ook naar de transparantie en zuiverheid van het parfum. Een bloemig en fris parfum met een pure elegantie.

In navolging van Ernest Beaux en Henri Robert wordt Jacques Polge in 1981 aangesteld tot meester parfumeur van Chanel. In 1983 wordt Karl Lagerfeld aangesteld als Artistic director voor Chanel Fashion. Hieronder vallen zowel de haute couture, ready-to-wear en alle accessoires van het merk.

1984 – Chanel Coco

In 1984 komt het eerste parfum uit de hand van Jacques Polge. Het is geïnspireerd op de Venetiaanse geschiedenis en barokstijl waar Gabrielle Chanel zo van hield. Het parfum combineert Siciliaanse mandarijn, jasmijn en meiroos met een touch van ylang ylang en Tunesische sinaasappelbloesem. Een betoverende harmonie waarin tot slot de warme eindnoten van Indonesische patchoeli, noot van tonkaboon en benzoë vrijkomen.

1990 – Egoïste

Egoïste is Chanel’s eerste geur voor Mannen en geeft portret van een karaktervolle, fascinerende en ongrijpbare man. Een unieke en kenmerkende compositie van houtachtige, kruidige, amberachtige geurnoten met een zelfverzekerd karakter. ÉGOÏSTE is het parfum van de man wiens verleidingskracht berust op een onafhankelijk en ongrijpbaar karakter. Een compromisloze, fascinerende persoonlijkheid. De frisheid van mandarijn en subtiel kruidig koriander komt tot uitdrukking na de warme en omhullende geurnoten van Turkse roos. De combinatie van sandelhout uit Nieuw-Caledonië, Madagaskar-vanille en amberzaad, geeft het parfum een sensueel, oriëntaals karakter.

1996 – Chanel Allure

Chanel Allure is een frisse oriëntaalse geur geaccentueerd door delicate tonen van bloemen. Een compositie waarin noten van mandarijn, de zachtheid van roos en de sensualiteit van vanille samenkomen. De verfijning van bloemige, fruitige en oriëntaalse geurnoten wordt tot in het uiterste doorgevoerd. Na de lancering van Chanel Allure volgde al snel een Allure geur voor mannen.

2001 – Chanel Coco Mademoiselle

Coco Mademoiselle is geïnspireerd op de onweerstaanbare uitstraling van Mademoiselle Chanel. Een vrouw die haar toekomst moedig in eigen handen neemt. Het fris oriëntaals parfum bevat patchoeli die wordt benadrukt door het warme amberachtige akkoord van absolu van vanille en tonkaboon. De hartnoten van roos en jasmijn en de contrasterende frisheid van citrus maken het parfum compleet.

2003 – Chanel Chance

Chance is een originele en jeugdige geur waarin een frisse bloemige geur in contrast staat met zoete en kruidige elementen. Ook deze geur komt uit de hand van Jacques Polge. Chance neemt je mee in een wereld van geluk en fantasie. Mademoiselle Chanel wist dat het echte geluk kan worden afgedwongen. Ze zag het als een gemoedstoestand, een levensstijl. Chance is een bloemig parfum waarin roze peper, jasmijn en amberachtige patchoeli samenkomen. Witte muskus en vanille geven het parfum een voller en warmer karakter.

2006 – Rouge Allure

In 2006 werd de iconische lippenstift Rouge Allure gelanceerd, een lippenstift met glanzende en intense kleuren. Met een druk op de luxe flacon gaat de huls open en komt de comfortabele lippenstift, zacht als fluweel naar boven. Hult lippen in intense kleuren als een tweede huid.

2009 – Chanel Rouge Coco

In 2009 komt Chanel met een nieuwe luxe lijn lippenstiften, genaamd Rouge Coco. Rouge Coco komt uit de hand van Peter Philips, creative director van Chanel Make up van 2018 tot en met 2013. Rouge Coco bevat de laatste technologie om op een moderne manier aan de behoeften van vrouwen te voldoen.
Van 2013 tot en met 2015 heeft Chanel make up geen creative director. In 2015 wordt Lucia Pica aangesteld voor deze functie. Draagbaarheid en authenticiteit vormen de kern van alles wat Pica creëert voor het Franse modehuis, waarin emotie en kleur onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

2017 – Gabrielle

Na 15 jaar komt er eindelijk weer een nieuwe geur van Chanel. De geur die vernoemd is naar Mademoiselle zelf door ‘neus’ Olivier Polge. Olivier Polge volgt in 2013 zijn vader ‘Jaques Polge’ op die maar liefst 37 jaar in dienst is geweest bij Chanel. Gabrielle is een volwassen, zacht bloemige geur, met oranjebloesem, jasmijn, ylang ylang en met een tikkie tuberoos dat ‘m een rebels randje geeft.

Share to Twitter Share to Twitter Share to Google Plus Share to Email Share to Email
Over de auteur
Profielfoto van H. van Mackelenbergh
ONLINE BEAUTY ADVISEUR

Zie mij als een online vriendin die jou graag helpt om er nog beter uit te zien. Als beauty expert voorzie ik jou van tips en nieuwtjes en sta ik vooraan in de rij om nieuwe dingen uit te proberen. Altijd onafhankelijk en eerlijk.

Geef een reactie

Fb Connect