Mediteren is een van de snelste manieren om te relaxen. Mediteren is erg gezond en doordat je meer relaxed bent, zie je er ook nog eens beter uit. Zo ga je er bijvoorbeeld minder van fronzen. Mediteren kan je daarnaast behoeden voor astma, eczeem, PMS, hypergevoeligheid en zelfs hartaanvallen. De effecten van meditatie resulteren in een lagere hartslag en je gaat er ook langzamer van ademen. Ook komt er minder spanning op je spieren te staan.

Het idee van mediteren is om je hoofd leeg te maken. Graag geven we jou wat tips om thuis te mediteren. Bij de een zal dit overigens een stuk makkelijker gaan dan bij de ander. Het gebeurt namelijk vaak dat mediteren juist een tegenovergesteld effect geeft. Dat je juist veel meer gaat denken in plaats van minder of niet.

Kies een plek uit waar je niet gestoord kunt worden. Vertel mogelijke aanwezigen dat ze je ook niet mogen storen.

Zorg ervoor dat je zeker een half uur voor je meditatie niets eet of drinkt. Met honger mediteren is ook geen goed plan. Ga dus niet net voor het avond eten mediteren.

Mediteren gaat een stuk makkelijker als het een beetje donker of schemerachtig is. Doe je het overdag, sluit dan de gordijnen om het wat donkerder te maken. Doe de lampen uit en steek bijvoorbeeld wat kaarsjes aan. Je kunt ook wierook gebruiken tijdens je meditatie. Creëer een sfeer die voor jou ontspannend en rustgevend werkt.

Het beste is om te mediteren vanuit een zittende positie. Je rust met je handen op je knieën, bij voorkeur met je handpalm omhoog. Op deze manier creëer je een open houding. Je kunt zowel in een kleermakerszit gaan zitten als in een comfortabele stoel. Als je het niet fijn vindt om te zitten is het ook mogelijk om liggend te mediteren. Toch heeft dit niet de voorkeur omdat je dan makkelijk in slaapt valt. Het doel van mediteren is juist om rustig maar ook alert te blijven. Je kunt ook mediteren voordat je gaat slapen, maar je loopt hiermee ook het risico dat je juist alert wordt en hierdoor niet meer kunt slapen.

Eenmaal in jouw pose ga je proberen om jouw lichaam relaxed te maken. Je begint bij je hoofd en gaat langzaam naar beneden door je hele lichaam, waarbij je eindigt met je voeten. Het makkelijkste is om bij het uitademen de spanning van het door jouw gekozen gebied uit te ademen. Je gaat dus bijvoorbeeld naar je voorhoofd, je ademt in, concentreert je op dat punt en blaast de spanning van dat gebied uit. Als je het idee hebt dat er meer spanning zit, doe je het zelfde gebied gewoon nog een keer. Zorg ervoor dat je stukje voor stukje je hele lichaam pakt. Bij je hoofd, romp en buik zorg je ervoor dat de spanning zich via je hoofd verlaat. Bij je armen verlaat de spanning je lichaam via het uiteinde van je handen. Bij je benen laat je de spanning via je voeten jouw lichaam verlaten.

Als er in je hoofd allemaal gedachten opspelen, dan zorg je ervoor dat die ook via jouw uitademing je lichaam verlaten. Je blaast de gedachten als het ware weg. Het werkt goed om je hierbij voor te stellen dat er een mooie blauwe lucht is met wolken. De wolken komen voorbij van rechts naar links. Een gedachte is een wolk die van rechts binnenkomt en die je met uitademen weer links laat verdwijnen. Hierdoor laat je gedachten wel toe maar geef je ze weer weg. Probeer ervoor te zorgen om de blauwe lucht met wolken voor je te zien, zonder dat je de wolken, jouw gedachten, toelaat om tot je te komen. Het is de kunst om jouw gedachten dus voorbij te zien komen en ze gewoon aan je voorbij te laten gaan.

Probeer op jouw eigen tempo adem te halen. Je ademt in met je neus. Zorg ervoor dat je goed en diep inademt. Je laat de lucht die je inademt tot diep in je buik komen zodat jouw buik zich vult met lucht. Adem vervolgens langzaam weer uit. Probeer zoveel mogelijk lucht in en uit te ademen maar zorg er wel voor dat het nog comfortabel aanvoelt.

Als je klaar bent met mediteren, open je langzaam je ogen. Rek je even uit en wacht zo’n twee minuten voordat je opstaat om duizelingen te voorkomen.

Mediteren moet je echt leren. Begin met zo’n 5 minuten en bouw het langzaam op. Als je het eenmaal onder de knie hebt, kun je het overal waar je maar wilt toepassen. Mediteren kan je net zoveel rust geven als een middagdutje zonder dat je hiermee je slaapritme in gevaar brengt. Van een goede meditatie krijg je energie en word je ontspannen.

Share to Twitter Share to Twitter Share to Google Plus Share to Email Share to Email

Geef een reactie

Fb Connect